loading...
♥عــشـق تـنـہــآیـے♥
تبادل لینک با ما


انتخاب وبلاگ برتر


Top Blog





به نام خـــدا
با سلام به وبلاگ عشقـــــ ـــ ـ تنهایی خوش امدید



.
.
به روز ترین وبلگ عاشقانه در ایران
_-_-_



حق کپی برداری آزاد است اما با درج منبع

حق کپی برداری عکس ها ازاد است اما بدون ویرایش کردن عکس
و با ذکر منبع



_______

برای فرستادن متن یا عکس عاشقانه لطفا از طریق تماس با ما اقدام کنید یا سر لینک زیر کلیک کنید
تماس با ما

admin بازدید : 117 پنجشنبه 17 دی 1394 نظرات (0)

هرگاه در مراحل قبل تسکین درد دندان اساسی صورت نگیرد میکروبها یا سم آنها در نهایت به انتهای ریشه رسیده، از این طریق وارد استخوان فک شده، در آنجا شروع به تخریب و ایجاد عفونت می کنند.

تسکین درد دندان

تسکین درد دندان

این نکته را در ابتدای این مقاله یادآوری میکنیم که شنیدنش از سوی دانش آموزان درد آور است و آن اینکه بعضی عنوان می کردند هر گاه دچار دندان درد می شوند پدرشان برای تسکین درد دندان آنها روغن ترمز ماشین را با سرنگ کشیده و در دندان می چکاند و کودک این عمل را روش صحیح تسکین درد دندان تصور می کند. استفاده از روغن ترمز ماشین یا گریس برای تسکین درد درست نیست. این مواد آنقدر سمی هستند که عصب و بافت اطراف دندان را نابود کرده و باعث لقی دندان شوند و شاید همین علت است که برخی ابراز می کنند درد را تسکین می دهد. راه درست تسکین درد دندان عصب کشید دندان است نه روغن ترمز!

در ادامه انواع درد دندان و همچنین راه حل هایی برای تسکین دندان درد ارائه شده است.

انواع دردهای دندانی می تواند شامل درد های زیر باشد

  1. دردهای تند و زود گذر

دندانی که دارای پوسیدگی عمیقی است و در اصطلاح پوسیدگی به عصب نرسیده است اینگونه پوسیدگی ها در حالت عادی هیچگونه دردی بوجودی نمی آورند، لیکن با مصرف مواد شیرین یا نوشیدنی های سرد و گرم، دندان برای لحظه ای شدیداً درد می گیرد. (اصطلاحاً دندان تیر می کشد).

  1. دندان درد های شبانه

پیشرفت بیشتر پوسیدگی دندان و رسیدن آن به عصب دندان باعث درد هایی می شود که گاه خود بخود، گاه بدنبال مصرف مواد ترش و شیرین و گاه بر اثر گرما پدید می آیند. برخلاف نوع قبل درد با حذف عوامل ذکر شده فورا متوقف نشده بلکه تا مدتی باقی می ماند. همچنین شدت درد بسیار متغیر است بگونه ای که گاه خفیف، گاه شدید و گاه حالت ضربانی دارد. درد ممکن است بطور مداوم ادامه پیدا کند یا آنکه مدتی ساکت شده، دوباره شروع می شود. در مواردی نیز شبها شدت زیادتری دارد بطوریکه بیمار تا صبح نمی خوابد. قابل توجه است که اینگونه دندان درد ها با سرما یا گرفتن آب سرد در دهان تسکین می یابد.

  1. درد دائمی دندان

هرگاه در مراحل قبل تسکین درد دندان اساسی صورت نگیرد میکروبها یا سم آنها در نهایت به انتهای ریشه رسیده، از این طریق وارد استخوان فک شده، در آنجا شروع به تخریب و ایجاد عفونت می کنند. در این حالت بعلت التهاب و عفونت بافتهای انتهای ریشه دندان دچار درد دائمی می شود و معمولاً کوچکترین ضربه به دندان باعث درد و به هوا پریدن فرد می گردد. به این جهت بیمار سعی می نماید به هنگام غذا خوردن از سمتی که دندان دردناک وجود دارد استفاده ننماید. این حالت در اصطلاح عموم به چرکی شدن دندان موسوم است. لازم به تذکر است چنانکه با رسیدن عفونت به بافتهای انتهای ریشه باز هم اقدامی در جهت تسکین درد دندان صورت نگیردف عفونت موجود می تواند گسترش بیشتری یافته سبب بروز آبسه های فکی و در مواردی حتی بخطر افتاتدن جان بیمار شود.

معمولا وقتی دچار دندان درد می شوید به دندان پزشک مراجعه می کنید ولی دردهایی که شما را نیمه های شب از خواب بیدار می کند و یا حتی در یک روز تعطیب کارایی شما را در طول روز به حد صفر می رساند و اورژانس دندان پزشکی نیز در محل زندگیتان نیست و به دندان پزشک دست رسی ندارید شما را کلافه می کند از شدت درد فریاد می زنید یا اینکه گریه می کنید.

چند راه برای تسکین درد دندان تا رسیدن به دندانپزشک

از مسکن های ضد درد و التهاب غیر استروئیدی مثل ایپوپروفن ( بروفن یا ژلوفن)، مفنامیک اسید و آسپرین و… که معمولاً با کاهش التهاب داخل اتاق پالپ دندان و متعاقب آن کاهش فشار داخلی موجب درمان دندان درد می شود و برای همین هست که برای دندان درد استفاده می می شود.که در میان مسکن ها ایپوپروفن برای تسکین درد دندان مناسب تر است که هر 4 تا 6 ساعت می توانید استفاده کنید مفنامیک اسید در افراد زیر 14 سال منع مصرف دارد و از اسپرین در کودکان بخصوص اگر تب نیز داشته باشند جهت جلوگیری از سندرم ری خودداری شود در کودکان از سوسپانسیون ایبوپروفن کمک بگیرید.

در بزرگسالان علاوه بر ضد درد و التهاب غیر استروئیدی از یک مسکن کدئین دار مثل استامینوفن کدئین نیز همزمان میتوان استفاده کرد که آستانه تحمل درد را بالا برده و درد برای فرد قابل تحمل تر می شود از گذاشتن قرص بخصوص اسپرین روی دندان خودداری کنید آسپرین می تواند لثه را زخم کند که خوب شدن آن 3 یا 4 روز طول می کشد.

7 راه تسکین درد دندان در زمانی که به “پزشک” دسترسی ندارید

1.اگر با گرفتن آب سرد در دهان درد دندان تان شدت می یابد داخل حفره دندان را تمیز کنید و به اندازه ته یک سنجاق ژل لیدوکائین داخل حفره بگذارید و گلوله کوچک پنبه در حفره قرار دهید پنبه بزرگ نباشد و از دهانه حفره پایین تر باشد بجای ژل می توان گلوله پنبه را کمی با اسپری بی حس کننده مرطوب کرد و در حفره گذاشت و یا از محلول های تجاری که در داروخانه ها موجود است از جمله دنتول که ضد درد و ضد عفونی کننده می باشد برای مرطوب کردن پنبه استفاده کنید.به گزارش آسان طب، اگر حفره دندان را نمی بینید کمی ژل بین دو دندان فشار دهید تا در حفره برود (میخک در بیشتر نقاط دنیا به عنوان گیاه زینتی پرورش داده می شود، میخک یا به اصطلاح عطاری ها قلم فرخاصیت تسکین دهندگی دارد. اوژنول که ماده اصلی میخک است آرام کننده و ضدعفونی کننده است و از آن در دندان پزشکی برای تهیه پانسمان استفاده می شود. بعضی افراد برای تسکین درد دندان یک قطره از اسانس میخک یا روغن آن را روی دندان می گذارند و یا دانه میخک را در حفره دندان قرار می دهند.

2.اگر نگه داشتن آب یخ در دهانتان دردتان را تسکین می دهد دندان دچار هیپرمی است یعنی دندان در اثر التهاب پر خون شده و با سرما در اثر انقباض حجم کم و درد کم می شود که می توانید هر چند مدت آب سرد در دهان گرفت. کمپرس یخ روی گونه خود بگذارید (مقداری یخ که داخل یک کیسه است روی گونه قرار دهید) در تسکین درد دندان موثر است.

3.اگر نیمه شب است و به استراحت نیاز دارید، هنگام خواب سعی کنید سرشما بالاتر از بقیه بدن تان قرار گیرد و ترجیحاً روی مبل یا صندلی به حالت نیمه نشسته بخوابید. با اینکار از فشار وارده به دندانتان کاسته می شود. وقتی دراز می کشید خون از اندام های تحتانی به طرف سر سرازیر می شود و خون داخل دندان افزایش یافته و درد دندان زیاد می شود و مجبور می شوید بایستید و به اصطلاح تا صبح قدم بزنید. بعضی ها از درد شبانه شکایت دارند علت آن است همانطور که اشاره شد شب ها با توجه به حالت دراز کشی که هستیم فشار کل ناحیه سر افزایش پیدا می کند. یعنی ما وقتی در حالت ایستاده هستیم یک فشاری در رگه ها وجود دارد و وقتی که دراز می کشیم فشار رگها مقداری افزایش پیدا می کند همین امر باعث می شود که عروقی هم که در ناحیه اتاق پالپ در تاج دندان وجود دارد فشار شان افزایش پیدا کرده و فشار داخلی پالپ دندان باز افزایش پیدا کرده و دندان درد هم به همان نسبت افزایش پیدا کند. برای همین هست که بیماری که دندان درد دارد شبها بلند می شود و هی برای خودش قدم می زند تا صبح شود. چون تا بخوابد درد تشدید می شود و وقتی قدم می زند چون سرپاست درد کاهش پیدا می کند.

4.دهانتان را بشویید مسواک کنید و نخ دندان بکشید گاهی اوقات گیر کردن غذا بین دندان هایتان می تواند به اندازه خرابی دندان دردناک باشد.

5.به هیچ عنوان غذای گرم و شیرین ها را وارد دهانتان نکنید.

6.اگر آب سرد بر دندانتان اثری ندارد و با گذاشتن دندان ها بر روی هم و یا زدن ضربه کوچک به آن درد دندانتان زیاد می شود به احتمال زیاد دندان نکروزه است یا به اصطلاح دندان مرده است در این حالت در صورتی که به حفره دندان دسترسی دارید تا می توانید با خلال دندان داخل دندان را خالی کنید شاید راهی برای خروج عفونت باز شود که تسکین درد دندان نتیجه آن خواهد بود.

7.اگر درد شما همراه با تورم است، یک کیسه حاوی یخ (کمپرس سرد) را هر چند دقیقه یکبار روی گوه خود قرار دهید.

 

منبع مطلب دندان درد : سایت آسان طب

http://asanteb.com/

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • نظرسنجی
    چه مطلبی بزارم؟
    رژ لـــ ـب خـ ــــونی!

    لبهای تو از بوسه های کسی خونی شده
    یا رژ لبت رنگش...خـیـانـت
     

    همـســـــــ ـــــفر!؟

    چمدان ِلحظه هایم را می بندم
    برای رفتن
    برای هجرت
    از مرز تنهایی تا عبور با تو بودن
    تا لحظه های شعر سرودن
    در غبار بی کسی...
    آه!
    سنگین است حمل لحظه های حک شده
    روی دفتر سرنوشت
    این بار سنگین را
    یکه وتنها ،کجا برم!؟
    با کدام همسفر!؟  

    آمار سایت
  • کل مطالب : 348
  • کل نظرات : 41
  • افراد آنلاین : 3
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 127
  • آی پی دیروز : 157
  • بازدید امروز : 217
  • باردید دیروز : 381
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 1,863
  • بازدید ماه : 4,805
  • بازدید سال : 28,955
  • بازدید کلی : 147,551
  • خــــ ـداونـ ـدا !


    خداوندا !
    دنیای آشفته ی درونم را که تنها از نگاه تو پیداست ، با لالایی مهربان خود ، آرام کن
    تا وجود داشتنت و بودنت را به زیبایی احساس کنم . . .